Znaczenie witamin z grupy B dla funkcjonowania organizmu

Współczesna medycyna uważa, że 85% zdrowia ludzi zależy od odżywiania, ale nie tylko od spożycia jakiejkolwiek żywności, ale od żywności wzbogaconej. Witaminy są ważnym czynnikiem spożywczym, są niezbędne nie ze względu na ich wartość energetyczną, ale ze względu na zdolność do regulowania przebiegu reakcji chemicznych w organizmie.

Trzeba pamiętać, że witaminy z grupy B biorą czynny udział w ważnych procesach zachodzących w organizmie, a ich niedobór może przyczynić się do powstania poważnych problemów zdrowotnych. W związku z tym, że nie gromadzą się w organizmie, trzeba zadbać o prawidłowe odżywianie, spożywanie produktów bogatych w witaminy z grupy B lub przyjmowanie odpowiednich suplementów diety. Pozwoli to zapobiec hipowitaminozie i zaburzeniom pracy serca, naczyń krwionośnych i układu nerwowego.

Znaczenie witamin z grupy B dla funkcjonowania organizmu

                                                             Witaminy rozpuszczalne w wodzie
Witamina B1

(tiamina)

Jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, wątroby, serca. Uczestniczy w metabolizmie węglowodanów i pomaga w leczeniu chorób skóry. Wątróbka, orzechy, pieczywo żytnie, zielony groszek, drożdże, mleko, wątroba
Witamina B2

(ryboflawina)

Jedna z najważniejszych rozpuszczalnych w wodzie witamin związanych z czynnikami wzrostu. W dużym stopniu wpływa na rozwój fizyczny, wzrost i regenerację uszkodzonych tkanek. Produkty mleczne, jaja, płatki zbożowe, ryby
Witamina B4

(cholina)

Uczestniczy w metabolizmie (ogółem wszystkich chemicznych i fizycznych zmian w ludzkim organizmie tłuszczów. Zawarta w niektórych biologicznie aktywnych związkach
PP (kwas nikotynowy, niacyna) Zwiększa wykorzystanie białek roślinnych w organizmie, normalizuje funkcje wydzielnicze i motoryczne żołądka, poprawia wydzielanie i skład soku trzustkowego oraz normalizuje wątrobę. Pieczywo razowe, mięso, ryby, rośliny strączkowe
Witamina B5

(kwas pantotenowy)

Odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów. Niezbędna do tworzenia kwasów tłuszczowych i cholesterolu. W dużych ilościach w roślinach strączkowych zbóż, a także w produktach pochodzenia zwierzęcego
Witamina B6

(pirydoksyna)

Jest niezbędna do procesu beztlenowego (przy braku tlenu) enzymatycznego rozpadu glikogenu w tkankach. Mięso, jajka, ryby, produkty pełnoziarniste, mleko, twaróg, ser, kasza gryczana i płatki owsiane
Witamina B9

(kwas foliowy)

Jest konieczna do prawidłowego tworzenia się czerwonych krwinek. Bierze udział w tworzeniu się serotoniny (hormon szczęścia) Otręby, zielone warzywa, rośliny strączkowe, niektóre owoc
Witamina B12

(cyjanokobalamina)

Jest konieczna do prawidłowego tworzenia się czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Poprawia apetyt u dzieci. Wątróbka, ser, jajka, mleko, mięso, ryby

 Oznaki niedoboru niektórych witamin z grupy B

Przy niedoborze witaminy B 1 występują różne zaburzenia ze strony układu nerwowego, sercowo-naczyniowego i trawiennego. Główne objawy niedoboru witaminy B 1: utrata apetytu, zaburzenia koordynacji ruchu, depresja, nerwowość; osłabienie funkcji poznawczych (utrata pamięci), osłabienie mięśni.

Niedobór witaminy B 5 (kwas pantotenowy) spowoduje, że, inne witaminy są słabo lub nie są wchłaniane. Główne objawy niedoboru witaminy B 5: zmęczenie, osłabienie, apatia, pojawienie się pieczenia w palcach stóp, często ich drętwienie, dokuczliwy ból w nogach w nocy. Rozwija się zapalenie nerwów, zwiększa się ryzyko chorób skóry, wrzody dwunastnicy.

Niedobór witaminy B 6 osłabia funkcje obronne organizmu. Główne objawy niedoboru witaminy B 6: zmęczenie, depresja, wypadanie włosów, powstawanie zajadów w kącikach ust. Brak witaminy B 6 zmniejsza syntezę dopaminy, serotoniny, melatoniny. Może to prowadzić do zaburzeń psychicznych i fizjologicznych, bezsenności, zmniejszenia zdolności intelektualnych, drażliwości, apatii lub odwrotnie.

Niedobór witaminy B 12 obserwuje się głównie u ludzi, którzy utrzymują ścisłą dietę wegetariańską, kobiety ciężarne, które wymagają zwiększonej ilości B 12. Główne objawy niedoboru: drętwienie kończyn, osłabienie mięśni, zaburzenia widzenia (podwójne widzenie, rozmyte kontury obiektów), bladość skóry, upośledzenie pamięci. Przy braku witaminy B 12 istnieje ryzyko zakrzepicy, zaburzenie funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego.

Categories:

No Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.