Ksylitol zdrowszy zamiennik cukru

Ksylitol, znany także jako cukier brzozowy, z chemicznego punktu widzenia nie jest cukrem, a alkoholem polihydroksylowym. Jednak jego słodki smak, specyficzne właściwości i wygląd łudząco przypominający cukier sprawia, że stał się jednym z najpopularniejszych zdrowych zamienników cukru. Razem z ertytrolem i stewią stanowi lepszy wybór względem wciąż popularnych słodzików np. sukralozy, aspartamu i sacharyny.

Ksylitol alternatywa dla białego cukru

Ksylitol charakteryzuje o 40% niższa kaloryczność od cukru białego – w 100 gramach tej substancji znajdziemy 240 kcal. Jednocześnie jest równie słodki to biały cukier, ale ma o wiele niższy indeks glikemiczny (ksylitol – 7, sacharoza – 68), dzięki czemu nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi i jest szczególnie polecany cukrzykom i odchudzającym się osobom.

Ksylitol – zalety stosowania

Agencja Żywności i Leków w Stanach Zjednoczonych potwierdziła, iż ksylitol bardzo skutecznie pomaga w walce z zapaleniem dziąseł i próchnicą. Spowodowane jest to, że ksylitol nie ulega bakteryjnej przemianie do kwasów, jak ma to miejsce  w przypadku cukru białego, dzięki temu nie przyczynia się do powstawania próchnicy. Zaletą ksylitolu jest także to, że działa on niekorzystnie na namnażanie się grzybów i drożdżaków. Ta właściwość z pewnością spodoba się osobom, które zmagają się z grzybicą – dzięki temu podczas leczenia nie będą musiały odmawiać sobie ulubionych słodkości.

Ksylitol wspomaga także proces mineralizacji, czyli przyswajania minerałów przez organizm np. wapnia przez kości, dzięki czemu korzystnie działa przy osteoporozie.

Ponadto ksylitol posiada także takie korzystne dla organizmu właściwości jak:

  • działanie antybakteryjne, podnoszące odporność organizmu,
  • redukcja wydzielania insuliny,
  • zmniejszenie łaknienia na słodycze,
  • przeciwdziałanie otyłości i ułatwianie walki z nadwagą,
  • wzmacnianie mineralizacji szkliwa zębowego,
  • ograniczenie rozwoju pleśni i drożdżaków w przewodzie pokarmowym.

Co ciekawe, badania wykazują, że ksylitol przyczynia się do wzrostu poziomu kolagenu, a co za tym idzie, niweluje on oznaki starzenia się skóry i poprawia jej jędrność.

Ksylitol – zastosowanie

Ksylitol jest substancją odporną na działanie wysokich temperatur i obróbkę termiczną. Dzięki temu nie traci swoich naturalnych właściwości i z powodzeniem można go używać do:

  • wypieków różnych rodzajów ciast i ciasteczek
  • słodzenia przetworów i soków
  • słodzenia gorących napojów np. kawy i herbaty

Ksylitol – o czym pamiętać?

Mimo szeregu korzyści, płynących ze stosowania ksylitolu, należy pamiętać, że każdą substancję należy używać rozsądnie i z umiarem. Nadmiar ksylitolu może wywoływać wzdęcia i biegunki. Wprowadzanie cukru brzozowego do diety należy rozpocząć od małych porcji – pół łyżeczki dziennie, a następnie zwiększać dawkę. Zalecana, bezpieczna dawka ksylitolu to do 3-4 łyżeczek dziennie, a maksymalnie wynosi 40 g w ciągu dnia. Właściciele psów także powinni pamiętać, że ksylitol jest bardzo niebezpieczny dla czworonogów i absolutnie nie należy podawać go tym zwierzętom.

Categories:

No Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.