Dlaczego ważne dla zdrowia jest aby pić dobrej jakości czystą wodę?

Woda jest podstawowym czynnikiem do życia. Tak jak można przeżyć nawet i do kilkunastu tygodni bez jedzenia, człowiek bez picia przeżyje maksymalnie parę dni. W przypadku odwodnienia najpierw pojawia się suchość w gardle, ból głowy i rzadkie oddawanie moczu. Długotrwały stan odwonienia prowadzi do obrzęku języka, kaszlu i przyśpieszenia tętna, prowadząc do halucynacji i drgawek. Ciało człowieka składa się w 60% z wody. Sam fakt, że picie wody jest ważne oczywisty dla każdego, ale jednak nie każdy przyjmuje odpowiednią ilość płynów dziennie. Nie każdy też zwraca uwagę na jakość wody, którą pije. A skoro jest ona taka ważna, czy jej jakość również nie powinna być traktowana priorytetowo?

Dlaczego warto pić odpowiednią ilość wody?

Jaka jest w zasadzie odpowiednia ilość wody? Będzie się ona na pewno różnić w zależności od stylu życia oraz wagi. Średnio powinno się pić 2-3 litry dziennie, ale wiadomo – częściej nie zaszkodzi. W gorące dni, podczas choroby, czy podczas uprawiania wysiłku fizycznego, bardzo ważne jest dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Inne powody, dla których powinno się pić wodę to:

  • Dobrze wpływa na skórę. Poprawia jej wygląd, nawilża i sprawia, że staje się bardziej jędrna i elastyczna. Dobrze wpływa również na zmarszczki i przebarwienia, redukując je.
  • Poprawia pamięć i koncentrację.
  • W porównaniu z innym napojami nie zawiera konserwantów i barwników.
  • Wzmacnia odporność organizmu.
  • W przypadku wysiłku fizycznego lub umysłowego dodaje energii.
  • Jest niezbędna do prawidłowej pracy nerek, co ma przełożenie na usuwanie toksyn z organizmu. Wpływa również na pracę wszystkich innych narządów w organizmie.
  • Jest najlepszym lekarstwem na ból głowy.

Wodę powinno się pić w ciągu całego dnia, najlepiej po kilka łyków, tak by regularnie dostarczać organizmowi małe dawki wody.

Jaką wodę powinno się pić?

Z pewnością do wód, które powinno się unikać, należą wszystkie wody smakowe, gdyż zawierają one cukry, słodziki i inne substancje konserwujące. Nie jest również zalecane picie wody bezpośrednio z kranu. Lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z filtrów zmiękczających wodę oraz z takich, które dodatkowo ją mineralizują, tak aby na pewno dostarczać organizmowi odpowiednich składników mineralnych.

Na sklepowych półkach najczęściej możemy znaleźć wody źródlane lub wody mineralne. Wody źródlane nie posiadają tylu składników mineralnych, dlatego jeśli chcemy dostarczać ich w odpowiedniej ilości do organizmu, najlepszym wyjściem będzie picie wody mineralnej o odpowiedniej zawartości minerałów. Wyróżniamy wody średniozmineralizowane (pomiędzy 500 – 1500 mg/l) oraz wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l). Zdrowe osoby mogą bez obaw pić na co dzień wodę średniozmineralizowaną. Wody wysokozmineralizowane najlepiej wybierać w przypadku niedoborów, upałów lub częstego wysiłku fizycznego. Wśród występujących w niej pierwiastków największe znaczenie ma magnez, wapń, siarczany, sód, chlorki, jod.
Dla zdrowych osób nie ma znaczenia, czy woda jest gazowana, czy niegazowana. Tej drugiej powinny unikać małe dzieci oraz osoby chore na zaburzenia trawienia lub nadkwasotę.

 

Categories:

No Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.